ساخت جعبه با پلکسی با 2 روش + نکات

جعبه‌های شفاف پلاستیکی معمولاً از پلکسی گلاس ساخته می‌شوند. جعبه پلکسی را می‌توان در ابعاد و اشکال متفاوت باتوجه‌به نیاز شما عزیزان ساخت.

برای کاهش هزینه‌ها در ساخت باکس پلکسی می‌توان بجای پلکسی گلاس از طلق کریستال هم استفاده کرد، ولی کیفیت کار در حد به‌کارگیری پلکسی نمی‌شود.

ساخت جعبه پلکسی گلاس توسط شما هزینه و زمان بیشتر و کیفیت کمتری به دلیل برش دستی دارد، پیشنهاد می کنیم تولید جعبه پلکسی را به ما بسپارید.

ساخت جعبه با پلکسی گلاس

ورق پلاستیکی مورداستفاده در ساخت جعبه پلکسی دقیقاً چیست؟

در حال حاضر ورق های اکریلیک با نام ورق های پلکسی شناخته شده‌اند و همه ما آن را می‌شناسیم. ورق پلکسی در واقع یک نوع پلیمر بوده که از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیشه داشته و بسیار شفاف است.

خصوصیات ظاهری پلکسی و همچنین مقاومت بالا آن در مقابل ضربه باعث شده تا در صنایع مختلف مناسب‌ترین جایگزین برای شیشه‌های معمولی باشد.

ساخت جعبه با انواع پلکسی گلاس

کدام نوع پلکسی گلاس در ساخت باکس جعبه ای استفاده می‌شود؟

ساخت جعبه با پلکسی به‌عنوان یکی از کاربردهای اصلی و محبوب این ورق‌ها به شمار می‌آید. جعبه‌هایی که با استفاده از پلکسی شفاف ساخته می‌شوند در زمینه‌های گوناگون و منحصربه‌فردی به کار گرفته می‌شوند.

لازم به ذکر است که:

 انواع ورق های پلکسی از جمله پلکسی شفاف، رنگی، مات، طلایی، آینه‌ای و طرح‌دار برای ساخت جعبه می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

انواع جعبه ساخته شده با ورق پلکسی

انواع باکس پلکسی قابل ساخت و پرفروش:

چگونه جعبه پلکسی گلاس بسازیم؟

برای ساخت جعبه با پلکسی از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود که اصلی‌ترین آنها روش لبه فارسی و روش لبه زبانه‌ای است.

نمونه ساخت جعبه با پلکسی

  • ساخت جعبه پلکسی به روش لبه فارسی:

این روش زیبایی بیشتری به جعبه پلکسی می‌دهد، ولی زمان ساخت و هزینه بیشتری دارد.

روش ساخت جعبه پلکسی با استفاده از روش لبه فارسی (لبه اریب) به این صورت است که قطعات پلکسی پس از فارسی شدن در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند.

بعد به‌وسیله چسب مخصوص پلکسی گلاس (کلروفرم) به هم چسبانده خواهند شد. در این روش لبه‌های پلکسی با استفاده از دستگاه مخصوص برش‌کاری فارسی می‌شوند.

برای بهترشدن کیفیت کار می‌توانید ابتدا با چسب نواری قطعات را به هم بچسبانید و اگر کاملاً بر هم منطبق بودند، با کلروفرم طور کامل قطعات را به هم بچسبانید.

نمونه جعبه پلکسی تولید شده

  • ساخت جعبه پلکسی به روش لبه زبانه‌ای:

 این روش با نام‌های لبه قلعه‌ای و یا نر و مادگی نیز شهرت دارد. ابتدا لبه‌های دو قطعه پلکسی گلاس به شکل نر و ماده برش داده می‌شوند و سپس در درون یکدیگر فرو خواهند رفت.

در شیوه زبانه‌ای یکسان بودن میزان عمق هر یک از زبانه‌های ساخته شده، با اندازه ضخامت ورق به کار گرفته برای ساخت باکس ضروری است.

ساخت باکس پلکسی شیوه لبه زبانه‌ای هزینه و وقت کمتری نیاز دارد، ولی در ابعاد برش باید دقت بیشتری شود.

تولید جعبه با پلکسی

هنگام ساخت جعبه با پلکسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1. ترجیحاً ابعاد را طوری مدنظر بگیرید که ورق کامل استفاده شود و پرتی نداشته باشد.

ورق پلکسی بیشتر در ابعاد 183* 122 سانتی متر تولید می شود. به همین جهت مد نظر قرار دادن نکات مربوط به ابعاد آن در زمان ساخت جعبه با پلکسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

2. اندازه جعبه پلکسی را باید به طور دقیق تعیین کنید.

تعیین ابعاد جعبه پلکسی با 3 عدد انجام می گیرد. برای مثال فرض کنید یک جعبه پلکسی در ابعاد 40*30*20 تولید می شود.  به ترتیب دارای طول 20 سانتی متر و عرض 30 سانتی متر و ارتفاع 40 سانتی متر می باشد. در صورتی که ابعاد باکس پلکسی به این صورت ارائه گردد، اندازه آن به راحتی و آسانی مشخص می شود.   

3. دقت کنید که ابعاد میزان اندازه های خارجی جعبه را نشان می دهند.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که اندازه هر کدام از جعبه‌های پلکسی به‌اندازه‌های خارجی آن مربوط می‌شود. به این معنی که اگر طول و عرض یا ارتفاع یک جعبه 30 سانتی متر است، طول هر کدام از ضلع های خارجی آن جعبه 30 سانتی می باشد. ابعاد درون جعبه به ضخامت پلکسی به کار گرفته شده وابسته خواهد بود. در صورتی که کلیه اضلاع جعبه ای به اندازه 20 سانتی متر باشد و با پلکسی 5 میلی متری ساخته شود، اندازه درون جعبه 19*19*19 سانتی متر می باشد.

4. برای ساخت باکس پلکسی گلاس از چسب کلروفرم به مقدار مورد نیاز استفاده کنید. این چسب مخصوص پلکسی اگر زیاد بریزید صفحه پلکسی را کدر می کند و روی زیبایی باکس شما اثر منفی دارد.

ساخت باکس با پلکسی گلاس

چرا برای ساخت جعبه از پلکسی استفاده می‌شود؟

از مهم‌ترین دلایل استفاده از این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری بی‌نظیر آن اشاره کرد. همین موضوع منجر به کاربرد راحت و آسان آن شده است.

یکی دیگر از مزیت‌های کلیدی جعبه پلکسی این است که در ابعاد مختلف و بنابه‌درخواست کاربران طراحی و ساخته می‌شوند. مشتریان می‌توانند رنگ و ضخامت مورد دلخواه خود را از مراکز عرضه‌کننده محصول تهیه نمایند. 

  • قابلیت محافظت در برابر اشعه مضر نور خوشید مزیت دیگر ساخت جعبه با پلکسی است.
  • امکان انجام‌دادن انواع حکاکی‌ها و برش‌ها بر روی پلکسی در هنگام ساخت جعبه وجود دارد.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای جعبه‌های ساخته شده با پلکسی این است که دارای شفافیت فوق‌العاده چشمگیری هستند.
  • در زمان ساخت جعبه با پلکسی تمام قطعات باکس با استفاده از برش لیزری بریده خواهند شد. زیرا برش لیزری بهترین شیوه برش پلکسی جهت طراحی انواع جعبه پلکسی است.
  • جعبه پلکسی در برابر ضربه مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد.
  • ازآنجایی‌که پلکسی وزن سبکی دارد، به همین جهت جعبه‌های ساخته شده با آن به‌سهولت جابه‌جا و حمل می‌شوند.
  • باکس‌هایی که توسط ورق پلکسی ساخته می‌شوند در مقابل محیط‌های با دمای بالا و یا پایین مقاوم هستند.

کاربرد ساخت جعبه با پلکسی گلاس

ساخت جعبه با پلکسی چه کاربردهایی دارد؟

جعبه پلکسی گلاس یکی از بهترین و مرغوب‌ترین باکس‌ها بوده و در صنعت لوازم آرایشگری، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. روکش برای کالاها، یادگاری‌های ورزشی، صندوق‌های رأی و از کاربردهای دیگر جعبه پلکسی هستند.

باتوجه‌به اینکه ورق پلکسی استحکام و شفافیت زیادی دارد، جعبه‌های نمایشگر پلکسی گلاس انتخابی ایده‌آل و خوب برای محصولات تجسمی، نمایش آثار هنری و یا نمایش کلکسیونی هستند.

برای تمیزکردن جعبه‌های پلکسی از چه پاک‌کننده‌ای استفاده کنیم؟

به‌خاطر داشته باشید که جعبه‌های پلکسی به دلیل داشتن سطح نسبتاً نرم در مقایسه با شیشه دارای مقاومت پایین‌تری در برابر خش افتادن هستند.

بنابراین، به‌منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه خراش بر روی جعبه هنگام جابه‌جایی آن باید دقت کافی به خرج داده شود. این جعبه‌ها را با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز و پاک‌کننده‌های بدون مواد شیمیایی تمیز کنید.

درصورتی‌که از پاک‌کننده‌های پنجره، تمیزکننده‌های حلال با آمونیاک یا اسپری‌های شیمیایی دیگر استفاده نمایید جعبه پلکسی شما آسیب می‌بیند.

5 1 امتیاز
امتیاز
نظرات
اطلاع رسانی

0 دیدگاه
نظر داخل متن
مشاهده همه نظرات