15 تفاوت پلکسی گلاس و شیشه

خلاصه بگوییم:

تنها مزیت شیشه به پلکسی ، قیمت پایین تر و خش پذیری کمی کمتر است!!

 

14 تفاوت دیگر، مربوط به مزیت ها و برتری های ورق پلکسی گلاس در برابر شیشه است!

 

شرح کامل تفاوت ها را حتما بخوانید:

شیشه در مقابل پلکسی گلاس

با بررسی تفاوت شیشه و پلکسی متوجه مزیت های بیشمار پلکسی خواهیم شد. چرا که پلکسی شفاف همانند شیشه شفاف می باشد و وزن بسیار سبکی دارد.

علاوه براین میزان مقاومت آن در مقابل ضربه از شیشه بالاتر است. با استفاده از لیزر می توانید طرح های متنوع و زیبایی را بر روی این کالا ایجاد نمایید.

بنابراین بدون شک ورق پلکسی در مقایسه با شیشه کاربردی تر می باشد. شاید به همین دلیل است که در حال حاضر خرید پلکسی تا حد قابل توجهی رونق یافته است.

ولی بیایید بررسی بیشتری بکنیم و دقیق تر شویم:

قبل از اینکه به مقایسه میان شیشه و پلکسی بپردازیم ابتدا هر کدام را به صورت جداگانه معرفی می کنیم.

مقایسه شیشه با پلکسی

منظور از شیشه و پلکسی چیست؟

شیشه: یک ماده مطمئن، شفاف و غیر بلوری می باشد که ساخت و تولید آن با استفاده از خنک سازی فرم مذاب به طور سریع انجام می شود. همه افراد روزانه با این کالا سر و کار دارند.

پلکسی: به ماده پلاستیکی جامد که به وسیله پلیمر و کربن ساخته می شود پلکسی گلاس گفته می شود. این کالا تا حد بسیار زیادی به شیشه شباهت دارد. پلکسی یکی از مواد پلاستیکی شفاف و با دوام در مقابل ضربات می باشد و در بسیاری از موارد به جای شیشه مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین تفاوت های شیشه و پلکسی در چیست؟

در نگاه اول ، این دو محصول بیشتر به یکدیگر شباهت دارند تا تفاوت!

درظاهر بسیار مشابه هم هستند اما تفاوت هایی نیز وجود دارد مانند:

1- شیوه ساخت:

برای تولید ورق های شیشه به طور معمول شیوه اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرد. به وسیله فرآیند اکستروژن شیشه اکسترود شده حاصل می گردد. سپس اکسترود شدن شیشه به طور پیوسته انجام می گیرد و در نهایت ورق های شیشه را به وجود می آورد. ولی پلکسی گلاس معمولا به شیوه ریخته گری تولید می شود که باعث مقاومت بیشتر محصول نهایی می شود.

2- مقاومت شیشه در برابر تغییرات دمایی کمتر است:

ورق های پلکسی گلاس نسبت به شیشه در مقابل تغییرات دمایی مقاومت بالاتری دارند و زود خراب نخواهند شد. این ورق ها به دلیل برخوردار بودن از ساختار مولوکولی خاص و به هم فشرده مناسب دربرابر تغییرات دما و گرما و سرما هستند.

استفاده از پلکسی در تمام فصول سال امکان پذیر می باشد. پلکسی در مقابل باران و تگرگ مقاومت خوبی داشته و نسبت به شیشه رطوبت زیادی را به خود جذب نمی کند.

3- هنگام شکستن:

هنگامی که ورق های پلکسی می شکنند به قطعات بزرگ و کوچک تبدیل شده و سطح برنده و تیزی ندارند. از این رو جای هیچ گونه نگرانی مانند بریدن دست با شیشه نیست.

البته به سادگی و با ضربات ضعیف ، پلکسی گلاس نمی شکند.

4- پلکسی لایه UV دارد:

شیشه دارای هیچ گونه لایه UV برای محافظ در مقابل اشعه های مضر و ماوراء بنفش خورشید نمی باشد و از ورود این اشعه ها جلوگیری نمی کند. در حالی که پلکسی دارای لایه ای قابل اعتماد بوده که از اجسام به مدت طولانی محافظت کرده و همچنین در مقابل گرما و آفتاب مقاومت آن بیشتر است.

شیشه در مقابل پلکسی گلاس

5- مقاومت شیشه در مقابل فشار و ضربه پایین تر است:

مقاومت پلکسی در مقابل ضربه نسبت به شیشه حداقل 5 برابر بیشتر است. با افزایش میزان ضخامت پلکسی مقاومت آن در برابر فشار و ضربه نیز بالاتر می رود و این نسبت به شدت افزایش پیدا میکند. از آنجایی که پلکسی در صورت شکستن تیز نیست به همین جهت امنیت آن از شیشه بیشتر می باشد.

6- پلکسی قابل حمل می باشد:

از دیگر تفاوت شیشه و پلکسی می توان به وزن سبک و ایده آل پلکسی نسبت به شیشه اشاره کرد. بدون شک حمل و جا به جایی شیشه به دلیل داشتن وزن بالا سخت تر می باشد.

چگالی پلکسی 1.19 گرم بر سانتی متر مکعب است  که نسبت به چگالی شیشه با 2.6 گرم بر سانتی متر مکعب دارای وزن سبک تری می باشد.

همین مسئله بر حمل و نقل و هزینه جا به جایی بسیار موثر بوده است و باعث شده تا پلکسی نسبت به شیشه برتری پیدا کند. علاوه بر این پلکسی گلاس جزو شکستنی ها در حمل و نقل به حساب نمی آید.

پلکسی گلاس در برابر شیشه

7- تنوع رنگ در پلکسی زیاد است:

همانطور که می دانید پلکسی در انواع گوناگون شفاف و رنگی و مات تولید می گردد. پلکسی رنگی، رنگ بندی های فوق العاده جذاب و متنوع دارد که همین ویژگی منجر به مورد توجه قرار گرفتن آن در زمینه دکوراسیون و تزئینات فراوان شده است. رنگ هایی از جمله زرد، مشکی، آبی و غیره که تولید همه این رنگ ها در انواع گوناگونی انجام می گیرد. در حالی که اجرا کردن این مورد در شیشه امکان پذیر نمی باشد.  

8- پلکسی از قابلیت فرم دهی بدون حرارت خیلی زیاد برخوردار است:

اصلی ترین تفاوت شیشه و پلکسی این است که ورق پلکسی بدون قرار گرفتن در معرض حرارت کوره و با گرمای کم به اشکال گوناگون درآورده می شود. اما شیشه از این قابلیت برخوردار نبوده و تنها  یک شکل مسطح در آن را می توان مورد استفاده قرار داد.

9- پلکسی گلاس قابلیت لیزر کاری و حکاکی دارد:

یکی از ویژگی های جذاب پلکسی که در حقیقت مهمترین تفاوت آن با شیشه می باشد این است که قابلیت برش و لیزر کاری دارد. به وسیله این شیوه می توانید طرح های بسیار پیچیده را نیز به راحتی و آسانی بر روی ورق پلکسی اجرا کرده و زیبایی چشمگیری را به محیط ببخشید.

مقایسه شیشه و پلکسی گلاس

10- پلکسی در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارد:

ورق پلکسی در برابر حرارت شکسته نمی شود و بدون ایجاد کردن دود آرام آرام خواهد سوخت. این ویژگی افزایش امنیت را به دنبال داشته و در نتیجه امتیاز آن را نسبت به شیشه بالاتر برده است.

11- پلکسی قابلیت سوراخ کاری و برش دارد:

از آنجایی که پلکسی دارای قابلیت سوراخ کاری و برش می باشد به همین جهت در صورتی که قصد دارید از داخل شیشه کابل یا غیره را عبور دهید می توانید از پلکسی استفاده کنید. 

مقایسه پلکسی گلاس با شیشه نشکن

12- شیشه نسبت به پلکسی ارزان تر است:

قیمت کالا همواره به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم به شمار می آید.

اگر قرار باشد  شیشه و پلکسی را از نظر قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم باید بدانید که در حال حاضر شیشه نسبت به پلکسی قیمت مناسب تری دارد. با وجود این تولید کنندگان سعی دارند تا برای تولید و عرضه بهترین ورق های پلکسی با قیمت ارزان و مناسب اقدام نمایند. 

13- پلکسی ایمنی بالاتری دارد:

همانطور که می دانید شیشه هنگام قرار گرفتن در معرض ضربه کاملا خرد و به قطعه های تیز تقسیم می شود. اما پلکسی در صورت شکسته شدن به قطعات ریز تبدیل نشده و تکه های آن به اطراف پرتاب نخواهند نشد.

همچنین نسبت به شیشه سطح آن تیز و برنده نیست. 

بنابراین بدون آسیب رساندن به دست به راحتی می توان آن را از روی زمین جمع کرد. ایمنی بیشتر پلکسی نسبت به شیشه باعث شده تا در میان مصرف کنندگان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. از طرفی دیگر پلکسی را به دلیل برخوردار بودن از ایمنی بیشتر می توان به عنوان شیشه در نرده ها به کار برد.

تفاوت پلکسی و شیشه

14- پلکسی بازتاب نور کمتری دارد:

از سطوح شیشه ای نور بیشتری در مقایسه با پلکسی گلاس بازتاب خواهد شد. به طوری که هر از گاهی جلوه های ناخواسته یا انعکاس را به وجود می آورد. از این رو کسانی که در زمینه طراحی و ساخت آکواریوم فعالیت دارند پلکسی گلاس را مورد استفاده قرار می دهند.

15- پلکسی گلاس  شفاف تر است:

شفافیت و سطح بسیار زیبا و صیقلی ورق های پلکسی گلاس منجر به کاربرد داشتن آنها در موارد مختلف شده است.

پلکسی گلاس یا شیشه

کاربردهای اساسی و مهم پلکسی نسبت به شیشه شامل موارد زیر می شود:

شیشه در ساخت پنجره و نورگیر در ساختمان ها کاربردهای بسیار زیادی دارد. ولی کم کم در ساختمان های لوکس تر ، جای خود را به پلکسی گلاس شفاف می دهد.

استفاده از پلکسی به عنوان سقف های کاذب یکی دیگر از تفاوت شیشه با پلکسی از نظر کاربرد می باشد.جایی که به دلیل حرارت و ضربه نیاز است جایگزین مقاومی برای شیشه استفاده شود.

ساخت پاسیو و حمام و کابینت آشپزخانه، انواع تابلوهای تبلیغاتی، باجه های تلفن و پارتیشن بندی از دیگر کاربردهای پلکسی هستند.

به طور کلی در تفاوت شیشه و پلکسی باید گفته شود که پلکسی نسبت به شیشه دارای ویژگی های بسیار جذاب تر و مصارف بسیار گوناگونی می باشد. اما توجه داشته باشید که استفاده از شیشه سنتی مزیت هایی مانند هزینه کمتر را دارد.

در واقع پلکسی به عنوان یک جایگزین به صرفه و بادوام در مقایسه با شیشه شناخته شده است.     

0 0 امتیاز ها
امتیاز
نظرات
اطلاع رسانی

2 دیدگاه
نظر داخل متن
مشاهده همه نظرات
بنیامین زارعی

به شما پیشنهاد می دهیم که از پلکسی گلاس نوری برای بدنه و شیشه برای قاب و تزئینات استفاده کنید. چون از نظر پوشش بهتر و طراحی فوق العاده ای این قابلیت را دارد. همچنین، اگر می خواهید که نتیجه کامل تری داشته باشید، می توانید از برش لیزری هم استفاده کنید که کیفیت برش بسیار بالاتری نسبت به برش دستی ورق پلکسی دارد.